Hari itu kita dah tahu, kategori pertama pemilihan menu. Biasanya kategori pertama ni, kita buat bila mula-mula terjun dalam bidang ini....

Dipanjangkan cerita; kemungkinan yang berlaku ada 2. Ramai beli tapi untungnya kecil, atau tak ramai membeli kerana faktor lokasi, cuaca dan promosi.
Kalu dah lalui pengalaman sebegini, ia adalah lebih berharga dari kerugian yang kita alami. Kerugian seketika untuk satu keuntungan yang mega.
Jom kita tengok ketegori ke2 pula. Ia adalah Hidden Quantity, bermaksud kuantiti produk tersembunyi. Ia tersembunyi kerana faktor lain membantu menyerlahkan produk anda seperti, kuah, perasa bau dan suasana.
Apa itu hidangan yang tersembunyi? Contoh seperti minuman, tom yam, bakso, bihun sup dan lain-lain makanan yang berkuah. Harga makanan seperti ini ditentukan oleh saiz pinggan atau mangkuk yang digunakan.
Aksesori mahal seperti isi ayam, sotong, daging dan sebagainya tersembunyi disebalik kuah. Manakala bahan iringan seperti bawang, serai dan lain dilebihkan agar kelihatan banyak. Menu seperti ini memberi pulangan yang lumayan kepada peniaga. Dan kadar marginnya di atas garisan selamat untuk diniagakan.
Jika anda ke restoran mewah pula, harganya tinggi bersesuaian dengan suasana restoran. Biasanya makanan di tempat sebegini dilebihkan 1 faktor lagi, iaitu sama ada rasa atau persembahan. Kepada yang pandai tentang menu, pasti anda biasa dengan istilah 'kemewahan rasa' atau 'kanvas hidangan'.
Jika bercadang untuk untung dalam kategori ini, anda mampu menguasainya, syaratnya hidangan anda perlu lazat dan tonjolkan faktor 'generosity', walau anda sedang praktik hidden quantity! :)
rujuk kategori pertama
kredit imej: Khairulabdullah.com
COMMENTS